نقدینه - عضو هیئتداوران جشنواره «با رسانه؛ از بانکداری خصوصی تا بانکداری نوین» طی یادداشتی تاکید کرده است آثاری که روزنامهنگاران به جشنواره میفرستند، حکم آینهای را دارد که گردانندگان بانک میتوانند خود را در آن ببینند.
نقدینه - عضو هیئتداوران جشنواره «با رسانه؛ از بانکداری خصوصی تا بانکداری نوین» طی یادداشتی تاکید کرده است آثاری که روزنامهنگاران به جشنواره میفرستند، حکم آینهای را دارد که گردانندگان بانک میتوانند خود را در آن ببینند.
به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، متن یادداشت «دکتر یونس شکرخواه» با عنوان «به این سبب که...» به این شرح است:
در کنار فعالیت اقتصادی هر بانک، فعالیت دیگری وجود دارد که سایه به سایه آن حرکت میکند؛ «بازاریابی»
جشنواره هم از این قاعده مستثنی نیست. واژه جشنواره اساسا به یک کنش جمعی دلالت دارد که برای یک یا چند دستاورد و یا بستن پیمانی برای فرداها برگزار میشود.
از دیگر سو، همه دستاوردها و پیمانها هم به بازبینی راههای طیشده و ترسیم دقیق مسیرهای آینده نیاز دارند. در همین حال، فرجام همه راهها هم باید به توسعه و گسترش اقتصادی بانک و همزمان به کسب هویت مشروع و قابلاتکا برای مخاطبان و مشتریان بینجامد.
جشنوارهها با پسوندهای گوناگونی برگزار میشوند، اما مهمترین جشنوارهها آنهایی هستند که پسوند رسانهای را یدک میکشند. اهمیت مورد بحث به این سبب است که آثار ارسالی را روزنامهنگاران میفرستند؛ آنان که رکن چهارم جوامع هستند و چشمان ناظر بر خدمات و محصولات همگانی.
صرف نظر از اینکه چه اثر و آثاری جایزه میگیرند، هر اثر یک فیدبک یا پسفرست و بازخورد است. به عبارت بهتر، هر آنچه به دبیرخانه جشنواره ارسال میشود، حکم آینهای را دارد که گردانندگان بانک میتوانند خود را در آن ببینند. بگذارید بگویم هرآنچه از سوی روزنامهنگاران به دبیرخانه جشنواره ارسال میشود، در واقع کارکرد مخاطبپژوهی برای بازاریابی را دارد؛ آن هم از سوی روزنامهنگاران تیزبینی که خبر و نظر را به نمایندگی از افکار عمومی تولید میکنند.
به دیگر سخن، آثار ارسالی روزنامهنگاران، پژواک صدای مشتریانی است که شنیده یا دیده نشدهاند. این پژواکها بهترین هدایا برای تصمیمسازان و واحدهای بازاریابی، منابع انسانی و روابطعمومی به شمار میآیند.
افزون بر این، چنین پژواکهایی، همان دادههایی هستند که برای هر نوع جابجایی در موقعیت بازار، نیاز مبرمی به آنها وجود دارد.
به گمان من، جشنوارههای رسانهای فقط شلیک آغاز رقابت هستند و مرحله بعد، چیزی نیست جز تحلیل محتوا یا تحلیل گفتمان آثار ارسالی، تا تصویری دقیق از جغرافیای مخاطبان و توقعات مشتریان در اختیار بانک قرار گیرد.
دنبال منظور اصلی خبرها و نظرها بگردید. پیامهای پرتکرار را فهرست کنید و به طور ویژه، پیامهای آشکار و ضمنی رسانههای اجتماعی را نادیده نگیرید.
برای دست اندرکاران جشنواره ”با رسانه؛ از بانکداری خصوصی تا بانکداری نوین“ آرزوی موفقیت دارم.