کمیته ای جهت استاندارد سازی رشته های بیمه ای تشکیل شده است

مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی :

کمیته ای جهت استاندارد سازی رشته های بیمه ای تشکیل شده است

نقدینه-به منظور استاندارد نمودن رشته های بیمه ای کمیته‌ای تشکیل شده است تا نسبت به بررسی و تدوین استاندارد لازمه اقدام نماید

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، امروزه نظارت مالی به عنوان متداول ترین روش نظارت در اغلب کشور ها محسوب می شود که اساسا مبتنی بر کنترل توانگری مالی شرکت های بیمه است و نیازمند سیستم های اطلا عاتی شفاف است که  بدون شک بدون سامانه های نرم افزاری پیشرفته تحقق آن میسر نخواهد بود .

مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی یکی از مهمترین کاردکردهای سنهاب را پیاده سازی توانگری آنلاین در صنعت بیمه می داند و اظهار امیدواری می کند که با وجود تحقق توانگری آنلاین بیمه مرکزی بتواند با توجه به جایگاه نظارتی خود از احتمال بروز اتفاقات ناخوشایند پیشگیری نماید.

وی در عین حال معتقد است ، متاسفانه صنعت IT تجربه چندانی در مکانیزه سازی صنعت بیمه ندارد و لی اکنون زمان آن فرا رسیده که شرکت های بزرگ نیم نگاهی به سمت نرم افزارهای بیمه گری داشته باشند.

بخش دوم مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری ریسک نیوز با مهدی نوروزی، مدیر کل فناوری اطلاعت بیمه مرکزی از پی می آید:

فرآیند پیاده سازی سنهاب به چه صورت است و از چه فازهای عملیاتی تشکیل شده است ؟

در فاز اول با تکیه بر جمع‌آوری اطلاعات حداقلی و تبدیل آن به صورت حساب‌های اتکایی اقدام به جمع آوری دیتای استاندارد در سرورهای بیمه مرکزی نمودیم. سپس در فاز توسعه به مباحث نظارتی ورود کردیم. شایان ذکر است جهت ایجاد بستر و زیر ساخت لازم در حوزه ارتباطات، تمامی شرکت‌های بیمه از طریق خطوطMPLS به بیمه مرکزی متصل شدند به گونه ای که ارتباط میان شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی دائما در حال رصد است. همچنین با توجه به اینکه چنین حجم داده ای نیازمند محلی مناسب بود، از همان ابتدا احداث مرکز داده ای مناسب در دستور کار قرارگرفت که در شرف بهره برداری است.

میزان و ضریب اطمینان از صحت و سلامت داده هایی که به سنهاب وارد می شود چقدر است؟

با توجه به این که بیمه مرکزی خود تولیدکننده داده نیست و باید از طریق شرکت‌های بیمه تغذیه شود؛ با دیتاهای بعضا نادرست ارسالی از شرکت‌ها روبه‌رو بود. همچنین در صنعت بیمه نیز با توجه به اینکه end user نمایندگی‌ها هستند زمانی که می‌خواهند Data تولید کنند به دلیل آنکه معتقدند بیمه یک محصول فروختنی است هنگام فروش بیمه‌نامه علی‌رغم الزامات موجود در ثبت اطلاعات دقت لازم به عمل نمی آوردند، ولی در حال حاضر با اقدامات و تاکیدهای به عمل آمده تا حدود زیادی مشکلات کاهش پیدا کرده است. کار ارزشمندی که صورت گرفت در تقابل با شرکت‌های بیمه شکل‌گیری فضایی شفاف بود. قبل از آن شرکت‌های بیمه هر کدام مدعی بودند که بهترین دیتاها را دارند اما شفاف سازی وضعیت داده های شرکتهای بیمه موجب تحرک خود شرکت‌ها شد و به مرور زمان اعتماد شرکت‌های بیمه با این رویکرد که بیمه مرکزی قصد کمک به آنها را دارد، بیشتر شد.

کلیه بیمه‌نامه ها ، الحاقیه ها، پرونده های خسارت و خسارت های پرداخت شده، پس از ثبت در سنهاب یک کد یکتا از سامانه می‌گیرند این کد در کسری از ثانیه صادر می‌شود با این وجود در حال حاضر ثبت این کد روی بیمه‌نامه‌ها الزامی نشده است. با الزامی شدن ثبت این کد، گام بسیار موثری در ارتقای سطح کیفی و صحت اطلاعات برداشته خواهد شد و منجر به کاهش و از میان برداشتن مغایرت ها خواهد گردید.

جناب آقای امین رئیس کل محترم بیمه مرکزی در ابتدای سال 93 ابلاغ کردند که تمام داده‌های شرکتهای بیمه باید از طریق سنهاب وارد بیمه مرکزی شود. در این راستا سنهاب در سال گذشته اقدام به تولید صورتحساب‌ها براساس ریز اطلاعات نمود.

با توجه به ضرورت حرکت به سمت نظارت مالی در صنعت بیمه در راستای تاکید بر توانگری مالی سنهاب در این خصوص چه فعالیت هایی انجام داده است؟

سنهاب در حال پیشبرد بحثی به نام تعیین توانگری آنلاین با بخش نظارت مالی است. توانگری زمانی چک می‌شود که تمام صورت‌های مالی شرکت‌ها بسته شده باشد و در حال حاضر این صورتحساب‌ها حداقل 5 ماه بعد از سال بسته می‌شود مثلا توانگری شرکت‌ها در سال 92 در نیمه دوم 93 مشخص می‌شود.

در کل بحث توانگری مالی آنلاین سنهاب بسیارموثر خواهد بود چراکه قبل از رخداد اتفاقات ناخوشایند می‌تواند به شرکت بیمه هشدار دهد و از طرف دیگر می‌تواند با توجه به جایگاه نظارتی بیمه مرکزی از احتمال بروز موارد ناخوشایند پیشگیری نماید. دنبال این هستیم که در لحظه صدور بیمه‌نامه ریسک آن مورد ارزیابی قرار گیرد که آیا شرکت صادرکننده، قابلیت تحمل آن ریسک را دارد یا نه که البته علی‌رغم سختی ، کار در حال پیشرفت است.

آیا برای شرکت های بیمه در حوزه IT استاندارد هایی وجود دارد؟

در حال حاضر تمام مجوزهایی که شرکت‌های بیمه می‌گیرند باید تاییدیه اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات را داشته باشند و برنامه فناوری اطلاعات شرکت باید براساس استانداردهایی باشد که در سنهاب مورد توجه قرار گرفته است اگر این استانداردها را رعایت نکنند از همان ابتدا رد می‌شوند.

اما هنوز بسیاری از شاخص‌های نظارتی بیمه مرکزی به صورت صددرصد اجرایی نشده و هنوز بسیاری از اشکالات در نیامده است.

با توجه به این که جریان اطلاعات جریانی زنده است به منظور استاندارد نمودن رشته های بیمه ای کمیته‌ای تشکیل شده است تا نسبت به بررسی و تدوین استاندارد لازمه اقدام نماید.

*ترسیم شما از آینده چیست؟

طبق برنامه‌ریزی انجام شده قصد داریم تا پایان سال 94 بتوانیم شاخص‌های نظارتی را در حوزه نظارت مالی، نظارت فنی و نظارت بر شبکه فروشی در فاز توسعه پیاده‌سازی کنیم زیرا در حال حاضر همه شاخص‌ها شناسایی شده‌اند و در مقطعی هستیم که در حال نهایی کردن با شرکت‌ها هستیم در واقع گام‌های اساسی برداشته شده اما نیاز به زمان داریم که بتوان آنها را پایدار کنیم و اقدام به رفع مغایرت نماییم چراکه نباید حتی یک ریال هم اختلاف وجود داشته باشد.

تا پایان سال 94 انشاءالله در مباحث نظارتی به ثبات و پایداری نسبی خواهیم رسید و پس از آن قصد داریم وارد مباحث هوش تجاری شویم که در آن حوزه حرف برای گفتن زیاد است.

*با توجه به اینکه پیاده سازی سامانه های نظارتی نیازمند صرف بودجه مناسب و کافی است چه بودجه ای برای پیاده سازی سنهاب در نظر گرفته شد؟

با توجه به اتفاقاتی که در سه سال اخیر در حوزه ارز افتاد پیش‌بینی‌ها در این حوزه دگرگون شد لیکن با توجه به ارزش و اهمیت بسیار بالای بکارگیری IT در مسایل نظارتی و هدایتی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و مشکل خاصی در تخصیص بودجه نداشتیم.

*انتقاد موجود در صنعت بیمه آن است که این صنعت هزینه‌ای جهت بکارگیری IT نمی‌کند و شرکت‌های بیمه دچار سستی هستند برخلاف آنچه در بانک‌ها اتفاق افتاد. چراکه در شرایطی که خوب هزینه شودمسلما بازیگرهای بزرگ را می‌توان جذب نمود.

بله این مشکل در صنعت بیمه وجود داشت که در حال حاضر تعدیل شده و دیگر این تصور وجود ندارد که بدون IT می‌شود کار کرد و این ذهنیت کنار رفته ولی در واقع صنعت بیمه نسبت به بانکداری در هزینه نمودن در بخش IT بسیار عقب‌تر است.

صنعت بیمه از پیچیدگی های زیادی نسبت به بانکداری برخوردار است و متاسفانه صنعت IT تجربه چندانی در مکانیزه سازی این صنعت ندارد. تعداد شرکت هایی که بتوانند و تمایل داشته باشند فرایندهای پیچیده بیمه ای را به عنوان هدف فعالیت خود انتخاب کنند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. از طرفی مهاجرت از یک نرم افزار تخصصی به نرم افزار تخصصی دیگر به این سادگی نیست. به همین دلیل صنعت بیمه نیز اطمینان چندانی به بازار IT نداشته است. لیکن به نظر می رسد در سالیان اخیر رویکرد فرق کرده است و برخی از شرکت های بزرگ نیم نگاهی به سمت نرم افزارهای بیمه گری پیدا کرده اند.

*چرا صنعت بیمه نسبت به IT بیگانه هست؟

بخش اعظم آن به جهت تفکر فرهنگی است که در این صنعت شکل گرفته و پیچیدگی صنعت بیمه اهرمی شده برای منوپل کردن آن، دیگرآنکه متخصصین و خبرگان این صنعت، این دانش را فقط در ذهن خودشان حفظ کرده‌اند و در برخی موارد نیز با توجه به اینکه این صنعت یک صنعت وارداتی است انتقال دانش به درستی صورت نپذیرفته و خیلی محدود و سربسته عمل شده است.

https://naghdineh.ir/page/6223/
لینک مطلب :
چاپ print version