جهت افزایش کارآیی مدیران
آییننامه حاکمیت شرکتی صنعت بیمه تدوین شد
نقدینه - بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد ساختاری مناسب برای افزایش کارایی هیاتمدیره و مدیران ارشد شرکتهای بیمه و احصای اهداف آنها، آییننامه حاکمیت شرکتی را تهیه و تدوین کرد.
به گزارش پایگاه خبری نقدینه، معاون اداره کل برنامهریزی و توسعه بیمه مرکزی در خصوص جزئیات این آییننامه گفت: حاکمیت (راهبری) شرکتی، مجموعهای از روابط بین هیاتمدیره، مدیران ارشد و ذینفعان (بیمه گذاران، زیاندیدگان، سهامداران و سایر ذینفعان) شرکت بیمه است که بر این اساس راهبری شرکتی در صدد ایجاد ساختاری است که از طریق آن اهداف شرکت
احصاء شده و ابزارهای دستیابی به این اهداف و همچنین نحوه نظارت بر عملکرد مدیران ارشد معلوم شود.
به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی،حسن رضا عباسیان فر با بیان اینکه «نظام راهبری شرکتی بیمهگران به دو بخش کلی تقسیم میشود»، گفت: بخش اول مربوط به ضوابط عام حاکمیت شرکتی فعالیتهای تجاری (در قالب قانون تجارت و مقررات عام حاکمیت شرکتی) است که شاکله اصلی نظام راهبری شرکتی در هر فعالیتی از جمله عملیات بیمه را تشکیل میدهد و بخش دوم به الزامات خاص عملیات بیمه میپردازد که موضوعاتی از قبیل سیستمهای حسابرسی داخلی، کنترل داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک موسسات بیمه را در بر میگیرد و مبانی حقوقی این بخش، مقررات بیمه حاکم بر حوزههای مختلف عملیات بیمهگری است. وی در مورد الزامات مورد نیاز
این آییننامه گفت: با بهرهگیری از تجارب جهانی، به این نتیجه رسیدیم که چارچوب نظام راهبری شرکتی در صنعت بیمه معمولا باید شامل مولفههایی چون الزامات مربوط به ساختار هیاتمدیره و شرح وظایف، اختیارات و صلاحیتها و نحوه گزینش و انتصاب آنها؛ الزامات مربوط به پاسخگویی مدیران ارشد، اصول استقلال سازمانی، الزامات مربوط به سیستمهای کنترل داخلی، حسابرسی داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک بنگاهی، اصول اخلاق حرفهای و پاسخگویی اجتماعی و گزارشگری و افشای اطلاعات مالی باشد. وی با اشاره به مقایسه چارچوب نظام راهبری شرکتی در ایران با سایر کشورهای جهان افزود: مقررات بازار بیمه کشور در موضوعات مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه، مقررات احراز صلاحیت و انتصاب هیاتمدیره و مدیران ارشد موسسات بیمه، مقررات گزارشگری و افشای اطلاعات موسسات بیمه، مقررات مربوط به نظام حسابرسی داخلی، کنترل داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک موسسات بیمه و اصول اخلاق حرفهای در صنعت بیمه نیازمند اصلاح یا تدوین ضوابط جدید است.
به گفته وی، همچنین در کنار این بررسی توجه به تجربه سایر بازارهای مالی از جمله بازار بورس و نظام بانکی کشور در این زمینه راهگشا خواهد بود. وی در پایان خاطرنشان کرد: آییننامه مذکور پس از تایید نهایی شورای عالی بیمه به شرکتهای بیمه ابلاغ میشود.