وضعیت صنعت بیمه ایران تشریح شد
حضور مدیرعامل بیمه رازی در سمینار بیمه و مدیریت ریسک ژاپن
نقدینه- مدیرعامل بیمه رازی با اشاره به تولید حق بیمه در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از رشد حق بیمه تولیدی ایران در ۵ سال اخیر خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری نقدینه، یونس مظلومی به عنوان نماینده ایران در سمینار بیمه و مدیریت ریسک ژاپن، مقاله خود را با عنوان «تحلیل توصیفی وضعیت صنعت بیمه ایران» ارایه کرد.
مدیرعامل شرکت بیمه رازی با اشاره به تعداد شرکتهای بیمه در ایران و سهم هریک از بازار در مورد وضعیت کانالهای توزیع بیمه در ایران، ضریب خسارت و بیمههای عمر در ایران توضیح داد.
وی با اشاره به ضریب نفوذ بیمه در ایران و تجزیه و تحلیل دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه رشد حق بیمه در 5 سال اخیر و مقایسه میزان رشد به صورت ریالی و ارزی را مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار داد.
مدیرعامل بیمه رازی به تولید حق بیمه در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) پرداخت و جایگاه ایران در این منطقه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
مظلومی همچنین با تجزیه و تحلیل شاخصهایی از قبیل سرانه تولید حق بیمه و سرانه تولید حق بیمه عمر از وجود سازمانهای دولتی بزرگ بازنشستگی در کنار شرکتهای بیمه بازرگانی خبر داد و افزود: در صورت تجمیع پورتفوی بیمهای سازمانهای بیمه بازنشستگی مانند تامین اجتماعی و خدمات درمانی با بیمههای بازرگانی، ضریب نفوذ بیمه در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر خواهد بود.
وی به تشریح ساختار نیروی انسانی در صنعت بیمه ایران از لحاظ ترکیب جنسیتی، تحصیلات و تجربه کاری پرداخت.
هیروشی اندو رئیس انستیتو بیمه ژاپن که سخنران دیگر سمینار بود ابتدا به معرفی کشور ژاپن پرداخت و سپس با اشاره به تاریخچه بیمه در ژاپن بازار بیمه های غیر زندگی را تشریح کرد.
وی گفت: اولین شرکت بیمه در ژاپن در سال 1879 تاسیس شد و در سال 1899 قانون تجارت در ژاپن به تصویب رسید.
هیروشی اندو با اشاره به تصویب قانون بیمه در ژاپن در سال 1900 از زلزله بزرگ کانتو در سال 1923 به عنوان بزرگترین اتفاق مرتبط با بیمه در یکصد سال گذشته نام برد و ادامه داد: طی سالهای 1948 تا 1996 صنعت بیمه در ژاپن رشد سریعی داشت و در این فاصله مقررات سختی برای فعالان این بازار وضع شد به طوری که تعرفه اجباری بر بازار بیمه حاکم بود.
اندو ادامه داد: البته در فاصله این سالها هیچگونه ورشکستگی در صنعت بیمه ژاپن اتفاق نیفتاده است.رئیس انستیتو بیمه ژاپن یادآور شد: از سال 1996 تا کنون صنعت بیمه ژاپن شاهد تغییراتی مانند بازنگری قانون بیمه ژاپن، حذف تعرفه در سال 1988 و زلزله بزرگ شرق ژاپن در سال 2011 بود در این دوره مقرراتزدایی و حمایت از حقوق بیمه گذاران به شدت مورد توجه قرار گرفت.
اندو از دیگر اتفاقات مهم دوره سوم بیمه در ژاپن به ورشکستگی تعدادی از شرکتهای بیمه و ادغام تعداد زیادی از آنها اشاره کرد و به وضعیت کنونی صنعت بیمه ژاپن از حیث ترکیب پورتفو، ضریب خسارت، ترکیب سرمایه گذاری شرکتهای بیمه ژاپنی تاثیرات مقررات زدایی، ساختار نظام توزیع بیمه در ژاپن پرداخت.