یکی از پاشنه آشیل های بسیاری از صنایع و به ویژه صنعت بیمه، نبود شناخت صحیح از کارکرد رسانه در پیشبرد اهداف این صنایع است. شناختی که در صورت وجود می تواند عصای دست مدیران باشد و بسیاری از کارهای نشدنی را شدنی کند.
یکی از پاشنه آشیل های بسیاری از صنایع و به ویژه صنعت بیمه، نبود شناخت صحیح از کارکرد رسانه در پیشبرد اهداف این صنایع است. شناختی که در صورت وجود می تواند عصای دست مدیران باشد و بسیاری از کارهای نشدنی را شدنی کند.
در نخستین نشستی که مدیرعامل بیمه آسیا البته به صورت دوستانه با خبرنگاران برگزار کرد کلیدواژه هایی را مطرح کرد که می شد از آن کلیدواژه ها و گراها دریافت که مدیر جدید بزرگ ترین شرکت بیمه خصوصی کشور هم شناخت خوبی از رسانه دارد و هم از کارکرد رسانه در کمک به دستیابی به اهداف و برنامه های ترسیم شده آگاه است. شناختی که قطعا در ادامه راه هم می تواند گره گشای بسیاری از گره های کور باشد و هم راهنمایی برای حرکت در مسیر پرسنگلاخ این روزهای صنعت بیمه.
مجتبی حیدری که مدت طولانی نیست که مدیریت عاملی یک شرکت بیمه بزرگ و باسابقه را برعهده گرفته در این نشست هرچند کوتاه و به قول اهالی رسانه آف ریکورد، سخنانی را مطرح کرد که نشان داد از نقاط ضعف صنعت بیمه شناخت نسبتا مناسبی دارد و البته می داند که در این راه رسانه ها چه کمکی می توانند به او بکنند.
او انتظاراتش را از اهالی رسانه بالا خواند و گفت که صنعت بیمه صنعت خدمت فروش است و وظیفه روابط عمومی در این مسیر سنگین است و بدون تردید برای ایفای هرچه بهتر این وظیفه، نیازمند یاری و همکاری رسانه است.
البته حیدری این را هم گفت که بورس و بانک به دلیل ماهیت خود نسبت به بیمه، برد بالاتری در رسانه ها دارند به همین دلیل مسوولیت رسانه ها برای بالابردن شفافیت و آگاهی عمومی نسبت به کارکرد صنعت بیمه بسیار دشوار و سنگین است.
در این بین، مدیرعامل بیمه آسیا به برخی ناملایمات و نامهربانی ها نسبت به صنعت بیمه هم اشاره کرد و افزود که این موارد، کار شرکت های بیمه را پیچیده ساخته است ولی در عین حال اعلام کرد که که این شرکت به عنوان شرکتی با قدمت 66 سال، دست یاری به سوی همه رسانه ها دراز می کند تا بتواند جایگاه واقعی خود را در صنعت بیمه تثبیت کند.
وی به پایین بودن فرهنگ عمومی بیمه های بازرگانی در کشور و سهم ناچیز بیمه های زندگی هم اشاره ای داشت و گفت که رسانه ها می توانند در توسعه فرهنگ عمومی بیمه نقشی انکارناپذیر ایفا کنند.
در همین حال، بهره وری و سودآوری پایین صنعت بیمه و ضریب خسارت عمدتا بالای 100 درصد در رشته های با سهم 60 تا 70 درصدی و نبود مدل خاص مدیریتی و بیمه ای برای ریسک های بزگ، از نقطه ضعف هایی بود که حیدری به عنوان مشکلات صنعت بیمه از آنها نام برد و البته به بیمه گری و سرمایه گذاری به عنوان دو بال این صنعت اشاره کرد که هرکدام ضعیف عمل کند شرکت های بیمه را با مشکل رو به رو خواهد ساخت.
توسعه فرهنگ بیمه، شفاف سازی، کنار صنعت بودن در ریسک های بزرگ و در عین حال جریان سازی با یک خط فکری مشترک کلیدواژه های دیگری بود که مدیرعامل بیمه آسیا از آنها به عنوان راهکارهای موفقیت در صنعت بیمه یاد کرد.
حیدری از تقویت کانال های ارتباطی بیمه آسیا به عنوان یک ضرورت نام برد و البته تغییرات در روابط عمومی و تقویت شورای اطلاع رسانی را هم در راستای کمک به جریان اطلاع رسانی در این شرکت عنوان کرد تا بیمه آسیا به جایگاه اصلی خود بازگردد.
این کلیدواژه ها نشان داد که مدیرعامل بیمه آسیا، به خوبی به این مهم رسیده است که راه رسیدن به موفقیت در صنعت بیمه علاوه بر شناخت از مولفه های بیمه گری و به کارگیری ابزارهای بیمه ای در رقابت شدید با شرکت های دیگر، مستلزم استفاده صحیح و به جا از رسانه در استفاده از ابتکارات و ایده های جدید و انعکاس موفقیت ها است. این شناخت بی تردید می تواند بیمه آسیا را در سال جاری و سال های تحت تصدی این تفکر مدیریتی، چابک تر و فعال تر به سوی افزایش هوشمندانه سهم درصد از کیک صنعت بیمه همزمان با افزایش بهره وری و سودآوری به پیش ببرد.