مردم به ارز اعتماد کردند

مردم به ارز اعتماد کردند

نقدینه- رئیس شورای عالی کانون صرافان معتقد است که مدیریت مناسب بازار ارز و اعتماد مردم به تهیه ارز مورد نیاز خود از مهم‌ترین علائم ثبات بازار ارز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، بازار ارز در روزهای اخیر با وجود حوادث و اتفاقاتی که روی داد، مقاومت خوبی از خود نشان داد و این تحولات نتوانست معادلات ثبات را در بازار ارز بهم بزند. در این زمینه کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ایستادگی قیمت‌ها در بازار ارز با بیان اینکه ما هم خودمان خیال‌مان راحت بود، اظهار کرد: تصمیمیاتی که به صورت زنجیره‌وار گرفته شد، سبب شد بازار ارز در مقابل این‌گونه اتفاقات مقاومت بیشتری داشته باشد. همانطور که در تنش‌های قبلی نیز شاهد تغییر قابل توجه قیمت دلار نبودیم.

وی افزود: پاسخی که ایران به جنایت آمریکا داد، کار بزرگی بود و با وجود اینکه مراجعه به صرافی‌ها توسط مردم بیشتر شده، بازار ارز آرام است و تغییر قابل توجهی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

رئیس شورای عالی کانون صرافان دلیل این موضوع را مدیریت خرید ارز توسط مردم دانست و گفت: در حال حاضر هر کسی برای خودش خرید می‌کند و شاهد سفته‌بازی و قاچاق ارز نیستیم و همین امر سبب شده ثبات نسبی در بازار حاکم باشد.

سلطانی‌زاده با تاکید بر اینکه بانک مرکزی عملا دخالتی در بازار ارز ندارد، تصریح کرد: ارزی که به بازار می‌آید، ارزی است که از بازگشت ارز صادرکنندگان برمی‌گردد و ارز از این طریق به بازار، تزریق‌ شده است.

وی افزود: آمارهایی که بانک مرکزی از صادرات ارزی می‌دهد، دقیقا در بازار مشهود است.

به گفته رئیس شورای عالی کانون صرافان، اگر ارز از طریق سامانه نیما وارد چرخه رسمی بازار شده، یعنی مدیریت درست بوده و نیازی به ورود بانک مرکزی نیست.

سلطانی‌زاده خاطرنشان کرد: به این ترتیب، همان ارزی که در بازار به صورت موجود، توسط صرافی‌ها خریداری می‌شود، به بازار برمی‌گردد و می‌توان گفت که این چرخه سالم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد سفته‌بازی و جمع‌آوری و خروج ارز نیستیم، اظهار کرد: با این حوادثی که در چند روز اخیر داشتیم، شاهد جهش ارزی نبودیم؛ بنابراین بازار ارز بازار آرامی است و تنش‌هایی که بوده نتوانسته بازار را بهم بزند. این در حالی است که در چند روز اخیر مردم هم متقاضی خرید ارز بوده‌اند.

سلطانی‌زاده معتقد است که اعتماد در مردم مبنی بر اینکه هر زمانی بخواهند می‌توانند ارز خود را تهیه کنند، مهم‌ترین عامل ثبات ارزی بوده است

https://naghdineh.ir/page/50175/
لینک مطلب :
چاپ print version