سازمان ها نیازی به مشاهده فیزیک بیمه نامه شخص ثالث ندارند

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی:

سازمان ها نیازی به مشاهده فیزیک بیمه نامه شخص ثالث ندارند

نقدینه- رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی اعلام کرد که درج کد یکتا از سوی شرکت های بیمه روی بیمه نامه شخص ثالث الزامی است ولی اگر بیمه نامه ای کد یکتا نداشت مشکلی برای دریافت خسارت نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، سیدقاسم نعمتی در جمع خبرنگاران با بیان این نکته که درج کد یکتا روی بیمه نامه الزامی است، افزود: در عین حال اگر این کد روی بیمه نامه وجود نداشت، هیچ نگرانی از بابت پوشش تعهدات وجود ندارد.

وی با بیان این نکته که کد یکتا یک عدد 11 رقمی است که با اسکن  کیوآرد کد کنار آن می توان اصالت بیمه نامه را سنجش کرد، ادامه داد: رشته شخص ثالث در مهرماه امسال استانداردسازی شده است و در شرایط کنونی، در لحظه صدور بیمه نامه، ریز اطلاعات آن از شرکت های بیمه دریافت می شود و بیمه مرکزی در لحظه صحت و سقم اطلاعات را کنترل و در صورت صحت، کد یکتا را صادر می کند که این کد باید روی بیمه نامه چاپ شده، به بیمه گزار تحویل شود.

نعمتی با اشاره به این نکته که با توجه به زیرساخت های خوب تدارک دیده شده، سامانه سنهاب قطعی کنترل نشده ندارد، یادآور شد: قطعی های کنترل شده هم در راستای توسعه سامانه و معمولا در نیمه های شب صورت می گیرد که برای بیمه گزاران محسوس نیست.

وی زمان صدور کد یکتا برای بیمه نامه شخص ثالث را کمتر از دو یا سه ثانیه خواند و اظهار داشت: چنانچه تاریخ صدور بیمه نامه، تاریخ پایان آن، کد شرکت های بیمه یا نوع کاربری خودرو براساس کدینگ اعلام شده به شرکت های بیمه، وارد سامانه سنهاب نشود بیمه مرکزی برای آن بیمه نامه،  کد یکتا صادر نخواهد کرد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، استانداردسازی رشته های باربری، آتش سوزی، بدنه و درمان را نیز در دستور کار بیمه مرکزی خواند و اعلام کرد که این کار تا پایان نیمه اول سال آینده اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، هم اکنون صدور کد یکتا برای این بیمه نامه ها به صورت آنلاین نیست و فقط صدور آنلاین کد یکتا در رشته شخص ثالث عملیاتی شده است.

نعمتی با بیان این نکته که بیمه مرکزی با سازمان راهداری، ناجا، ثبت احوال، ثبت اسناد، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... از طریق سامانه سنهاب، تبادل اطلاعات دارد، تاکید کرد: با سرویسی به این سازمان ها داده شده است می توان با استفاده از پلاک خودرو ، داشتن بیمه نامه آن را چک کرد و دیگر نیازی به مشاهده بیمه نامه فیزیکی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ سازمانی لزومی ندارد که بیمه نامه کاغذی را از دارنده خودرو مطالبه کند چون این امر از طریق سامانه سنهاب قابل پیگیری است و این امکان ازسوی بیمه مرکزی در اختیار آنها قرار داده شده است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، تعامل با این سازمان ها را آنلاین، 24 ساعته و سیستماتیک عنوان کرد و گفت: هم اکنون اطلاعات همه رشته ها را از بیمه گران دریافت می کنیم اما جز رشته شخص ثالث، اطلاعات بقیه رشته ها محدود و حداقلی و اقلام اطلاعاتی آنها خلاصه است و بیشتر جنبه آماری دارد تا نظارتی ولی با استانداردسازی و دریافت ریز اطلاعات، امکان نظارت کامل نیز فراهم خواهد شد.


https://naghdineh.ir/page/42024/
لینک مطلب :
چاپ print version