سودآوری شرکت‌های بورسی تحت تاثیر فشار تورم

سودآوری شرکت‌های بورسی تحت تاثیر فشار تورم

نقدینه- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که مهمترین اتفاق اثرگذار بر بازار سرمایه در سال ۹۷تورم چشمگیر اقتصادی بوده است، گفت: در شرایط تورمی، سودآوری شرکت‌ها در مجموع اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، محمود آقایی مهمترین اتفاق اثرگذار بر بازار سرمایه در سال ۹۷را تورم چشمگیر اقتصادی توصیف کرد و افزود: واکنش بازار سهام به افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف و تورم اقتصادی امری طبیعی است و مانند هر مولفه دیگری این موضوع بر رفتار معامله گران اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تورم اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف از جنبه‌های مختلف بر بازار سهام اثر می‌گذارد. نخست جو روانی حاصل از این اتفاق است که این انتظار را به لحاظ روانی در سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در تالار شیشه‌ای بوجود می‌آورد که مانند بقیه بازارها، بازار سهام نیز باید رشد قیمتی را تجربه کند و نمونه بازار این موضوع را می‌توان در برخی اظهارنظرها مشاهده کرد که عنوان می‌شود بازار سهام به میزان سایر بازارها در سال ۹۷رشد قیمتی را تجربه نکرده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر افزایش قیمت محصولات و تورم اقتصادی در قیمت تمام شده محصولات و کالاها و نیز خدمات شرکت‌های حاضر در بازار سهام تاثیر گذار است و بسته به نوع تولید و ماده اولیه مصرفی و نیز خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها، این موضوع اثر خود را بر صنایع و بنگاه‌های مختلف گذاشته و بازار سهام از رشد یا کاهش قیمت ناشی از سودآوری یا ضرر شرکت‌ها از این مقوله تاثیر می‌پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های حاضر در بازار سهام نیز مانند همه بنگاه‌ها و شرکت‌ها دارای اموالی از جمله ساختمان، خودرو، دستگاه‌های تولیدی و ... هستند که در نتیجه افزایش قیمت و تورم اقتصادی، ارزش اسمی دارایی‌های آنها افزایش می‌یابد و این موضوع اثر خود را بر رشد قیمت سهام آنها در بازار سرمایه می‌گذارد.

وی گفت: در واقع در شرایط تورمی، سودآوری شرکت‌ها در مجموع اتفاق نمی‌افتد بلکه سود اسمی آنها تحت تأثیر تورم افزایش می‌یابد. بر این اساس زمانی که سود اسمی افزایش پیدا کند، قیمت اسمی سهام نیز افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این بررسی روند تولید و سودآوری شرکت‌ها بیانگر این مطلب است که در شرایط تورمی عمدتا به دلیل مواردی همچون افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ تمام شده محصولات، سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند که این موضوع در بلندمدت اثرات خود را بر بازار سهام نیز خواهد گذاشت.

آقایی گفت: علاوه بر این موارد شرایط تورمی باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که این موضوع نیز یکی از عوامل کاهش درآمد و سودآوری شرکت‌ها محسوب می‌شود که اثرات خود را در بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین در پی هر تورم چشمگیری که در اقتصاد کشور رخ می‌دهد، حجم سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد که از این موضوع نیز می‌توان به عنوان عامل دیگری که اثرات منفی بر سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه بازار سهام به همراه دارد، یاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته مهم و بنیادی دیگر در خصوص شرایط تورمی این است که در پی بوجود آمدن چنین شرایطی، چشم‌انداز روشنی از آینده شرکت‌ها و سودآوری آنها قابل پیش‌بینی نیست و این موضوع نیز بر نحوه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها اثرگذار بوده و موجب می‌شود سهامداران در بازار سهام با دید بلندمدت اقدام به دادوستد سهام شرکت‌ها نکنند.

وی یادآورد شد: نکته مهم دیگر در این میان این است که در پی شرایط تورمی در بازارها و اقتصاد کشور، به طور معمول شاهد رکود عمیقی در اقتصاد خواهیم بود که این رکود عمیق، اثر خود را بر صنایع و بنگاه‌ها و در نتیجه بازار سرمایه به عنوان آئینه تمام‌نمای اقتصاد کشور می‌گذارد.


https://naghdineh.ir/page/42016/
لینک مطلب :
چاپ print version