بانکداری باز فرصتی برای تحول در صنعت بانکداری و پرداخت

بانکداری باز فرصتی برای تحول در صنعت بانکداری و پرداخت

نقدینه- یک کارشناس حوزه پرداخت گفت: مسئله بانکداری باز فرصتی برای تحول در صنعت بانکداری و پرداخت است که امیدوارم این تحول بتواند در ایجاد رفاه برای آحاد جامعه مؤثر عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، سید حامد قنادپور درباره نقش بانکداری بانکداری باز در رشد و توسعه کسب و کارهای استارت آپی و فین‌تک‌ها گفت:شرکت‌های فین‌تکی واستارتاپ‌ها برای فعالیت نیازمند الزاماتی هستند که شامل بحث‌های حمایتی، قانون‌گذاری و وجود یکسری زیرساخت‌های فنی است. یکی از بخش‌های مهم که فین تک‌ها و استارتاپ‌ها به آن نیاز دارند، زیرساخت‌های فنی لازم برای فعالیت است.

مدیرعامل شرکت ارتباط فردا ادامه داد: بخش عمده این ابزارها مربوط به سرویس‌هایی است که بانک‌ها در اختیار آن‌ها می‌گذارند و بانکداری باز عملاً نقطه‌ای است که می‌تواند این نیاز جدی را برای کسب‌ وکارهای فین‌تکی برطرف کند.

وی با بیان این که OPEN API در حمایت از فین‌تک‌ها نقشی کلیدی دارد، اظهار داشت: ارائه سرویس‌های بانکداری باز دیگر به‌عنوان یک نیاز مطرح نبوده و به‌عنوان پیشران توسعه و فناوری منجر به ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای بزرگ و متفاوت شده است. حمایت از فین تک‌ها بدون ارائه OPEN API به آن‌ها بی‌معنا است. ضمن اینکه بهره‌برداران از بانکداری باز تنها استارت‌آپ‌ها نیستند و کسب‌وکارهای بزرگ و حتی سازمان‌های دولتی هم نیازمند OPEN API هستند.

قنادپور در خصوص تحول دیجیتال گفت: تحول دیجیتال یک پارادایم است که به‌طور طبیعی اجزا و پازل‌های مختلفی دارد. اعتقاد دارم من بحث بانکداری باز و نوآوری باز یکی از مهم‌ترین پازل‌ها در تحقق تحول دیجیتال در کشور است. زیرا با یک نگاه بسته و با ابزار محدود نمی‌توان تحول ایجاد کرد ...

وی افزود: در همین راستا تحول دیجیتال برای تحقق نیازمند وجود ابزارهایی است که Open API یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این فناوری در حوزه بانک، Open Banking نام‌گرفته و در حوزه‌های دیگر به سمت نوآوری باز می‌رود که در حوزه‌ها و صنعت‌های مختلف کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت ارتباط فردا با اشاره به دستورالعمل PSD۲خاطر نشان کرد: بستگی به زاویه نگاه در این بخش دارد. دستورالعمل PSD۲چارچوبی است که در دنیا در این بخش تعیین‌شده و نقطه قابل اتکایی می‌تواند باشد. اگر فعالیت شرکت‌ها در این چارچوب باشد، به‌طور طبیعی در قانون‌گذاری با چالشی در بحث بانکداری باز مواجه نیستیم.

وی در خصوص بانکداری باز اظهار داشت: اعتقاد دارم، فعالیت در حوزه بانکداری باز نیازمند یک تفکر باز است که این تفکر و این رویکرد محدودیت‌پذیر نیست. در همین زمینه اگر بخواهید از زاویه محدودیت به این بخش ورود کنید با چالش‌های متعددی مواجه خواهید شد. ، بنابراین باید در این زمینه نباید نگرش محدود کننده وجود داشته باشد. به‌طور حتم در این بخش با مسائلی روبرو خواهیم شد که قابل‌حل است ولی نام آن محدودیت نیست.

قنادپور با اشاره به این که پذیرش تکنولوژی از مسائل مهم به شمار می‌رود، گفت: به‌طورکلی شروع یک فعالیت جدید در هرکجای دنیا با چالش‌ها و مسائل متعدد و خاص خود مواجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پذیرش تکنولوژی است، که با فرهنگ‌سازی در کشور از یک‌سو و فشار بازار و مشتری از سوی دیگر به‌مرورزمان در حال رخ دادن است.

مدیرعامل شرکت ارتباط فردا درباره راهکار توسعه بانکداری باز در کشور اظهار داشت: توسعه بانکداری باز در کشور مستلزم این است که آن را به تئوری عرضه و تقاضا بسپاریم. این تئوری، بانکداری باز را در مسیر شکل‌گیری و توسعه هدایت می‌کند. در کشور تقاضاهایی در این حوزه وجود دارد که به‌طور طبیعی برای آن عرضه‌هایی هم وجود دارد. اگر اجازه بدهیم این فضای رقابتی سالم بماند، این فضا خود را شکل می‌دهد و بانکداری باز در کشور توسعه می‌یابد.

وی در مورد فعالیت های شکل گرفته بانکداری باز اظهار داشت: بانکداری باز در کشور شروع مناسبی داشته و فعالیت‌های کشور در این حوزه در دنیا دیده شده است. یک نمونه آن را در گزارش مکنزی می‌بینیم که برخلاف عرف گزارش‌های معتبر جهانی که فناوری‌های موجود در ایران را نادیده می‌گیرند، از وجود بانکداری باز در ایران خبر داده و به‌صورت مشخص "فینوتک" را به‌عنوان پرتالی که در حوزه بانکداری باز فعالیت می‌کند، معرفی کرده است که یک افتخار برای کشور است.

مدیرعامل شرکت ارتباط فردا تصریح کرد: بانک‌ها نگاه خوبی به بانکداری باز در کشور دارند و باید فرصت دهیم که به ‌مرورزمان بتواند جایگاه خود را در این بخش در کشور پیدا کنند.

 قنادپور با بیان این که نقش بانکداری باز در نظام بانکی در حال گسترش است، افزود: نقش بانک‌ها در بانکداری باز در سال ۹۷نسبت به سال گذشته پررنگ‌تر شده است. در سال ۹۶بانک‌های محدودی به پلتفرم بانکداری باز متصل بودند، درحالی‌که امسال تعداد بانک‌ها روند افزایشی داشته است. سال پیش در آستانه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، تعداد محدودی بانک به پلتفرم بانکداری باز پیوسته بودند که اکنون تعداد آن‌ها به چند بانک می‌رسد که Open API ارائه می‌دهند.

مدیر عامل شرکت ارتباط فردا در مورد چالش های امنیتی بانکداری بازدر گفت وگو با ایبنا اظهار داشت: حرکت به سمت بانکداری باز مسیری است که در دنیا طی شده و برای آن راهکار اندیشیده شده است؛ PSD۲مشخص‌کننده استانداردهایی است که در دنیا برای آن وجود دارد. به نظر من در ایران نیز باید در مسیری که دنیا در حوزه امنیت طی کرده، حرکت کرد زیرا مسئله امنیت نیز یکی از پراهمیت‌ترین مسائل در بانک‌ها است.

وی تاکید کرد: مسئله بانکداری باز فرصتی برای تحول در صنعت بانکداری و پرداخت است که امیدوارم این تحول بتواند در ایجاد رفاه برای آحاد جامعه مؤثر عمل کند.

https://naghdineh.ir/page/41233/
لینک مطلب :
چاپ print version