همتی: موانع پرداخت بدهی عراق برطرف می شود

همتی: موانع پرداخت بدهی عراق برطرف می شود

نقدینه - رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از برطرف شدن موانع پرداخت بدهی های طرف عراقی مربوط به صادرات گاز و برق به این کشور با اساس توافقنامه امضا شده میان دو کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، 'عبدالناصر همتی' در حاشیه سفر به عراق در گفتگو با رسانه های ایرانی مستقر در بغداد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت همکاری های دو کشور در سایه تحریم های یکجانبه آمریکا و موضوع بدهی های عراق به ایران گفت: در این سفر علاوه بر تعیین مکانیزم پرداخت مالی بین دو کشور، توافق شد تا مشکلات مربوط به انتقال و بازگشت درآمدهای ارزی صادرکنندگان به عراق نیز برطرف شود.

وی گفت: بانک ها در هر کشوری مقرراتی را در سطح بین المللی باید رعایت کنند و دولت آمریکا نیز در اقدامات یکجانبه خود، مزاحمت هایی در مورد بانک هایی که با ایران همکاری می کنند ایجاد کرده است که عراق نیز از این امر مستثنا نیست.

وی گفت: ما مشکلات و شرایط بانک های عراقی و سایر بانک ها در جهان را درک می کنیم و بر همین اساس تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا بتوانیم فعالیت های اقتصادی خود و نیز روابط بانکی خود را بدون این که لطمه ای به طرف دیگر زده شود ادامه بدهیم.

همتی افزود: ما بر اساس همین فرض که شرایط طرف هایی که با آنها همکاری داریم از جمله عراق را درک می کنیم، توافقنامه هایی را امضا کرده ایم و مطمئن هستیم که این سازوکارها بتدریج روان تر خواهد شد و بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

رئیس کل بانک مرکزی عراق گفت: درخصوص روابط با عراق و موضوع نقل و انتقال پول و نیز بدهی ناشی از صادرات گاز و برق ایران به عراق نیز روز گذشته پس از یک مذاکره چهارساعته توافقنامه مهمی را با بانک مرکزی عراق امضا کردیم که موانع نقل و انتقال پول و پرداخت بدهی ها را بر طرف می کند.

همتی اظهار داشت: در این سفر اراده جدی در طرف عراقی برای حل مشکلات مشاهده شد و تلاش می کنیم هر موضوعی را در چارچوب خاص خود پیش ببریم و روابط بانکی را نیز بر اساس چارچوب های بین المللی دنبال کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سه شنبه شب یک نشست چهارساعته با رئیس بانک مرکزی عراق داشتیم و خوشبختانه روی اصول اساسی فعالیت های بانکی و نحوه ارتباط بانکی به توافقات خوبی رسیدیم.

همتی گفت: در خصوص نحوه پرداخت بدهی های دولت عراق و همچنین نحوه فعالیت شرکت های صادرکننده بخش خصوصی دو کشور و نحوه نقل و انتقال پول آنها بحث کردیم و توافقاتی خوبی در این زمینه انجام شد.

وی افزود: بر اساس توافقات انجام شده، روابط پولی و بانکی ما و عراق در قالب یورو و دینار خواهد بود، بنابر این بانک مرکزی ایران هم حساب دیناری در عراق خواهد داشت و هم یورویی و تعاملات بانکی را از طریق بانک های عراقی انجام می دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: توافقی که بین دو کشور امضا شده سبب می شود ارتباط خوبی بین بانک های ایرانی مستقر در عراق با بانک های عراقی برقرار شده و امکان این که بانک های عراقی هم بتوانند در ایران شعبه بزنند وجود دارد.

همتی گفت: بر پایه توافقنامه ای که در این سفر میان بانک های مرکزی دو کشور امضا شده است، فعالیت های بانکی میان ایران و عراق ان شاالله در سطح بسیار بالاتری از وضعیت کنونی توسعه خواهد یافت.

وی زمان آغاز اجرای این توافقنامه را ظرف یک هفته آینده دانست.

همتی در پاسخ به سوالی دیگری در خصوص نتایج مذاکرات روز دوم سفرش به عراق به دیدار روز چهارشنبه هیات ایرانی با 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق اشاره کرد و گفت: دراین دیدار که 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و روسای چند بانک ایرانی و همچنین رئیس کل بانک مرکزی عراق حضور داشتند، مذاکرات بسیار خوبی با نخست وزیر عراق داشتیم.

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: نخست وزیر عراق از توافق انجام شده میان بانک های مرکزی دو کشور بسیار خرسند بود و حمایت قاطع خود را از این توافق و گسترش روابط دو کشور اعلام کرد.

همتی افزود: آقای عبدالمهدی با اشاره به حمایت و نقش مهم ملت و دولت ایران از عراق در برابر داعش، تاکید کرد که دولت عراق حتما در کنار ملت ایران خواهد بود و روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش خواهد داد.

رئیس بانک مرکزی گفت: من در این جلسه یادآور شدم که فعالیت بانکی کلید توسعه روابط و حل مشکلات اقتصادی است و نخست وزیر محترم عراق نیز با تایید این امر بار دیگر به مسئولان عراقی ذیربط حاضر در جلسه تاکید کرد که توافقات هر چه سریعتر اجرایی شود.

همتی در خصوص ارزیابی خود از دیدارها و مذاکراتی که تاکنون با مقامات عراقی انجام داده است گفت که کاملا امیدوار است که گشایش خوبی در آینده در روابط اقتصادی ما با عراق ایجاد خواهد شد.

'عبدالناصر همتی' رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه در راس هیاتی وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال 'علی العلاق' رییس کل بانک مرکزی این کشور قرار گرفت.

شب گذشته پس از چندین ساعت مذاکره میان هیات های دو طرف، توافقنامه سازوکار پرداخت مالی میان ایران و عراق از سوی رئیسان کل بانک های مرکزی دو کشور امضا شد.

به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه و در دومین روز سفر خود همچنین با 'برهم صالح' رئیس جمهوری و 'فواد حسین' وزیر دارایی عراق جداگانه دیدار و گفتگو کرد و همچنین در نشستی با فعالان تجاری و بانکی ایران و عراق از نزدیک با مسائل و مشکلات آنان آشنا شد.

https://naghdineh.ir/page/41227/
لینک مطلب :
چاپ print version