نتیجه مذاکرات هیات بانکی ایران در عراق

*محمدرضا حسین زاده

نتیجه مذاکرات هیات بانکی ایران در عراق

سه شنبه شانزدهم بهمن ماه ۹۷، به همراه جناب همتی رئیس کل محترم بانک مرکزی، جناب پناهی معاونت محترم ارزی بانک مرکزی و جمعی از مدیران اقتصادی و بانکی کشور به بغداد سفر کردیم و در معیت جناب ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، به دیدار مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی این کشور رفتیم.

 

در نشستی که با حضور هیأت ایرانی و جناب دکتر على العلاق رئیس محترم بانک مرکزی عراق برگزار شد، توافقتنامه مکانیزم پرداخت مالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بانک مرکزی عراق به امضاء رسید.

رئیس بانک مرکزی عراق و همکارانشان استقبال گرمی از هیأت ایرانی به عمل آوردند و جلسات موفقیت آمیزی با آنها برگزار شد. عصر سه شنبه، هیأت ایرانی، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، نشستی با تجار، بازرگانان و پیمانکاران ایرانی و عراقی داشتیم و پای صحبت ها و بیان مشکلات ایشان نشستیم.

روز چهارشنبه به دیدار رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر اقتصاد عراق رفتیم. جناب عادل المهدی، نخست وزیر عراق، انسانی متواضع و فروتن بود و با محبت بسیاری از هیأت ایرانی استقبال نمود و برای گسترش همکاری های دوجانبه،محدودیتی قائل نبود. جناب دکتر برهم صالح رئیس جمهور محترم عراق، انسانی خوش مشرب بود و دقایقی را با هیات ایرانی به زبان فارسی تکلم کرد.

وی نیز همچون جناب نخست وزیر، موافقت خود را برای توسعه همکاری های بانکی به رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام نمود. با جناب فؤاد حسين وزیر دارایی عراق نیز جلسه ای داشتیم که موضوعات خوبی در آن عنوان شد.

وی نیز به شیوایی به زبان فارسی با مهمانان خود سخن می گفت. در خلال این دیدارها، سعادتی حاصل شد تا به کاظمین رفته تا از بارگاه مطهر امامان معصوم، حضرت امام موسی کاظم (ع) وحضرت امام جواد (ع) به نیابت همه همکاران و دوستان زیارت کنیم.

امیدوارم این سفر موجب خیر و برکت شود و نتایج خوبی از این مذاکرات و جلسات برای پیشبرد منافع دو کشور حاصل گردد.

*مدیرعامل بانک ملی ایران

https://naghdineh.ir/page/41225/
لینک مطلب :
چاپ print version